1. Op welke dag en tijdstip organiseer je een activiteit?
    Plan een activiteit zoveel mogelijk tijdens werkuren. Vaak start een activiteit halverwege de middag, vervolgens BBQ of buffet tot een uur of acht.
    Als je een activiteit tijdens de lunch of het ontbijt organiseer, zorg je er natuurlijk voor dat iedereen te eten krijgt!
    Controleer ook vakantie schema’s, nationale en religieuze feestdagen, verkiezingsdagen, eventueel ook herdenkingdagen zoals met de MH17 of 9-11. Je wilt niet dat je grote teamactiviteit plaatsvindt op een dag dat de helft van het kantoor op vakantie is of er met zijn hoofd niet bij is.
  2. Ga voor leuk en ongedwongen samen weg. Stimuleer samenwerking, niet concurrentie
    Elk evenementen bureau weet het: Als er een wedstrijdelement is, zullen sommige werknemers zo gefocust zijn op ‘winnen’ dat ze misschien niets leren van de ervaring of te dominant in het event zijn. Kies voor een activiteit dat uw personeel aanmoedigt om samen te werken en/of inzich heeft dat het evenement leuk en ongedwongen is, of een ​​probleem op te lossen.
  3. Is het uitje voor iedereen te doen?
    Natuurlijk willen sommige mensen graag beachvolleybal spelen maar kan iedereen deze lichamelijke uitdaging aan? Is er eventueel een taak als scheidsrechter ofzo, weggelegd? Kies een activiteit dat geschikt is voor iedereen. Dat gezegd hebbende, een actief evenement betekent lekker gezondheids en sociaal bezig zijn.
    Bij Appelman Events is de Expeditie Robinson geschikt voor zowel ‘de denkers en de doeners’ maar ook voor de minder actieve van een team. Zo gaat bij de Waterrun opdracht een deel van het team rennen om water te halen en een ander deel blijf ‘stationair’ bij de startopstelling.

  4. Ga buiten-de-deur
    Soms helpt het al als iedereen elkaar ontmoet in een andere setting dan de vier muren van het kantoor. Zelfs als u een teambuildingsessie doet die ook  in de directiekamer van uw bedrijf zou kunnen plaatsvinden, reserveert u toch een locatie buiten de deur. Zo maak je ook duidelijk dat deze sessie geen “gewoon” werk is.
  5. . Duidelijke verwachtingen en wees reëel
    Wilt u naast een terugblik op het afgelopen jaar in de ochtendsessie ook over een nieuwe bedrijfsmissie vertellen? Bent u van plan om efficiëntere processen te in te voeren of wilt u nieuwe medewerkers beter integreren met de rest van het team? U hoeft niet al uw geheimen over het evenement weg te geven maar door vooraf informatie over het doel te communiceren, creëert u betrokkenheid.
  6. Verzamel feedback
    Bedank enkele dagen na het evenement alle deelnemers voor hun tijd en inzet. Vraag hen vragen om feedback over het evenement. Deze feedback is ook handig bij het bedenken van uw volgende groepsevenement. 
    Appelman Events heeft hiervoor een speciale enquete online gemaakt, die u kunt gebruiken.

  7. Het is de toon die de muziek maakt
    “Het derde jaarlijkse teambuildinguitje” zal veel collega’s niet prikkelen. Hier volgen voorbeelden van thema’s die mijn recente klanten hebben om hun teams te motiveren en te communiceren: “Rocket to the Top, Together!” (Voor een softwarebedrijf dat een dominant marktaandeel wil bereiken), “Het Winnende Team” (voor een bedrijf dat financiële diensten aanbiedt om concurrenten en economische tegenslagen te overwinnen), “Wat doe jij hier? – Nieuwe dwarsverbanden leggen” (voor een medische dienstengroep die een net reorganisatie achter de rug heeft).
  8. Ga de hei of het strand op
    Als je niet op of nabij je werkplek bent, wordt je niet of nauwlijks afgeleid en stelt men zich makkelijke open voor nieuwe standpunten en gezichtspunten.
  9. De drie E’s.  De mix van Energie opdoen, Enterprise en Entertainment
    Enterprise gaat over toespraken, over de toekomst en workshops over actuele bedrijfsproblemen. Entertainment: uitdagende teamspellen en actie, achtergrondmuziek. Energie en inspiratie doe je op tijdens breaks (lunch, high tea en BQQ) , prijsuitreikingen cq moment om iemand en/of iedereen te belonen voor haar/zijn inzet.
  10. Niet kwantiteit maar kwaliteit
    Plan genoeg tijd in om te verwerken en elkaar te bespreken.  Het is beter om een ​​volledige dag te hebben met twee teambuilding-spellen en genoeg tijd voor discussie en ontmoeten dan een “gevulde” dag met drie of vier spellen met weinig tijd voor reflectie.
  11. Maak het persoonlijk
    Zorg ervoor dat iedereen de link ziet tussen “teambuilding” op het event en de “persoonlijke bijdrage” op het werk. Laat iedereen een verplichtingskaart, een actielijst, een persoonlijke belofte of een ander voertuig invullen om ervoor te zorgen dat nieuw gedrag correct wordt toegepast. Het sluiten van een teambuildingprogramma door iedereen zijn / haar lijst te laten delen, is een goede manier om de buy-in van individuen en de hele groep te winnen.
  12. Beloon de organisatoren
    Het plannen en voorbereiden van een teambuildingprogramma is geen dagelijkse routinge. Erken degenen die het werk “achter de schermen” voor het evenement hebben gedaan.
  13. Bepaal het doel en het budget
    Denk na over wat u wilt met uw teamdag wilt en hoeveel u wilt uitgeven. Je hebt de WKR, de Werkkostenregeling. Kunnen onderdelen van het evenement op de kostenplaats Training worden weggeschreven? Stem dit af met de boekhouding en personeelszaken maar ook met de leveranciers van de dag. Zorg dat het evenementen bureau het actieve evenement ook als training op de factuur vermeld.
  14. Kies een geschikte tijd.
    Medewerkers staan ​​het meest open voor een teambuildingsactiviteit die tijdens werkuren is en die hun persoonlijke tijd niet verstoort. Houd bij het plannen van de activiteit rekening met de planningen en persoonlijke verplichtingen van uw medewerkers. Als u werknemers met kinderen in de kinderopvang of op school hebt, zorg er dan voor dat de teambuildingdag niet interfereert met hun ophaalschema of hen verplicht extra kinderopvang te plannen.
  15. Doe minder op hun borden.
    Zorg ervoor dat u de werklast van uw medewerkers verlaagt die doorgaans tijdens de geplande teambuildingtijd wordt uitgevoerd, zodat ze niet ’s nachts of in het weekend hoeven te werken om hun werk te doen. Mogelijk moet u een tijdelijke medewerker inhuren om uw winkel te runnen of uw telefoons te beantwoorden. Overweeg de verkoopdoelen voor de week te verlagen of deadlines voor het project in te plannen om rekening te houden met de tijd die is besteed aan teambuilding.
  16. Overweeg reistijd.
    Als u de hele dag naar het strand gaat, klinkt dit misschien als een goed idee, maar uw personeel zal er misschien niet zo van genieten als het enkele uren van hun families duurt om naar de kust te rijden. Als de activiteit betrekking heeft op een rit buiten de stad, overweeg dan een busje te huren of gaskaarten te geven voor de reis. U wilt de dag zo gemakkelijk en leuk mogelijk maken voor uw personeel.
  17. Maak het interessant.
    Leuke en unieke ervaringen zijn de beste manieren om je team dichter bij elkaar te brengen. “Dit kan van alles zijn, van wakeboarden tot samen een film kijken (als je het meestal niet doet) tot een korte kookcursus of kunstles samen om een ​​concert te bezoeken,” zegt Ratje. “Veel teambuildingsdagen zijn saai, omdat ze nooit iets geheel nieuws proberen.” Denk aan de interesses en fitnessniveaus van uw werknemers bij het bepalen van de activiteit. Een staf die voornamelijk bestaat uit pas afgestudeerden van de universiteit kan genieten van een paintball-excursie, terwijl meer ervaren werknemers misschien een kookles verkiezen.
  18. Geef ze niks te kort
    Iedereen houdt van eten, en lekker eten kan je verheugen en je team blij en betrokken houden. Laat gebak van de bakker in de straat als ze aankomen, geef snacks de hele dag door en serveer een heerlijke lunch. Zorg ervoor dat u tijdens de activiteit ook koffie en andere dranken verstrekt. Ratje suggereert dat samen een nieuw eten proberen kan ook een geweldige team-building ervaring zijn. “Als je geen bepaald voedsel hebt geprobeerd, is dit de dag om het te proberen. Van sushi tot Indiaas tot Mongools tot Koreaans tot Duits, “zegt Ratje.
  1. Laat titels aan de deur staan.
    Een van de sleutels tot een geslaagde dag is dat alle medewerkers zich op gelijke voet voelen, ongeacht hun functie op kantoor. Benadruk uw medewerkers dat kantoortitels tegenwoordig niet bestaan ​​en dat iedereen op hetzelfde niveau zit. Je zou zelfs kunnen dat elke persoon een naamplaatje maakt met een titel die mensen helpt om ze op een meer persoonlijk niveau te leren kennen, zoals ‘Chief Gardener’ of ‘Yoga Master’.
  2. Daag ze uit.
    Samen moeten werken aan andere problemen dan die waarmee ze op de werkplek worden geconfronteerd, stimuleert teamwerk. Ratje beveelt aan om je groep op te splitsen in twee teams en wedstrijden of uitdagingen gerelateerd aan de activiteit te houden. Als je bijvoorbeeld gaat wakeboarden, laat het team dan concurreren om te zien wie het langst kan blijven staan. “Zorg ervoor dat je een leuke prijs voor het winnende team voorbereidt en een kleine, maar leuke, straf voor de anderen,” zegt Ratje.
  3. Als het gaat om het plannen van dergelijke evenementen, zal er ongetwijfeld enige ontevredenheid ontstaan ​​over bepaalde werknemers. Sommigen geven de voorkeur aan outdoor-activiteiten en -spelletjes voor teambuilding, terwijl anderen daar liever de voorkeur aan geven en indoor-activiteiten nastreven. In plaats van zelf iets te beslissen, kun je het naar een hoger niveau tillen door wat inbreng van de werknemers te krijgen
  4. Geef uw werknemers een actievere rol bij het organiseren
    Als een verlengstuk van de vorige tip, zorg er dan voor dat de werknemers je helpen iets te organiseren. Ook al klinkt het misschien als een excuus om hulp te krijgen in wat een nogal moeizame taak zou kunnen zijn, het is in feite een stiekeme manier om teambuilding naar een hoger niveau te tillen. Het zal bijna een uitdaging zijn die ze krijgen, zonder het zelf te beseffen, omdat ze samen moeten werken om het dagje uit te organiseren.
  5. Vraag uw werknemers om de dag te documenteren
    Het is allemaal goed en wel om een ​​dag teambuildingevenementen te regelen, maar er is altijd de mogelijkheid dat dit uiteindelijk tot niets kan leiden. Als de deelnemers het gewoon als een ‘vrije dag’ beschouwen, lopen ze mogelijk het risico alle positieve bijdragen die ze die dag maken te verliezen / vergeten en slagen ze er niet in lessen terug te brengen naar de werkplek. Om dit te bestrijden, noteer elk van hen hun ervaring.
  6. Laat ze uit de comfortzone stappen
    Een van deze dagen zou een taak moeten omvatten die niet in de normale reisroute voor de arbeiders staat … probeer dit echt te handhaven. Als ze bijvoorbeeld de hele dag gewend zijn om vast te zitten in een saaie kantoorruimte, regelen ze een sportdag of een zeilactiviteit. Als ze normaal in de buitenlucht zijn, breng ze dan mee voor een taak van chocola maken, zakelijke kookkunst of zelfs het beeldhouwen van aardewerk